Impresii din pelerinajul de la Cernica: partea I

Image

În perioada prăznuirii Sfântului Calinc, pe 13 aprilie, ASCOR  Bucureşti a organizat un pelerinaj de o zi la mănăstirea Cernica, prilej cu care ascoriştii s-au putut închina la Moaștele Sfântului Ierarh Calinic și ale Sfântului Gheorghe de la Cernica, au participat la slujbele religioase, au vizitat muzeul și împrejurimile mănăstirii.

Iată prima parte  a impresiilor împărtăşite de  tinerii care au luat parte la acest pelerinaj:

„Ai mai participat la astfel de pelerinaje?

Da, am mai participat la astfel de pelerinaje dar, spre deosebire de cel de azi, în celelalte grupuri nu au fost atât de mulţi tineri. Cred că asta m-a impresionat cel mai mult astăzi, faptul că am făcut un lucru comun cu oameni de vârsta mea. Sunt foarte, foarte încântată; chiar mi s-a părut o zi petrecută cu succes, şi încă nu s-a terminat.  Sunt foarte încântată de acest lucru şi mi-am dorit din totdeauna să pot face lucruri de genul acesta, cu oameni aşa, de vârsta mea. Ceilalţi mai mari, da, gândesc într-un alt fel şi simt într-un alt fel lucrurile acestea, dar când văd că pot împărtăşi tema aceasta de spiritualitate cu voi, cei de o vârstă cu mine, sunt foarte încântată.

Ce ţi-a plăcut cel mai mult?

Faptul că m-am regăsit pe mine. Dimineaţa mă plângeam în maşină când am plecat că m-am pierdut pe mine şi, încetul cu încetul, astăzi cred că sunt pe cale să privesc şi înăuntrul meu, nu numai spre exterior(…).

Ce  poţi spune celor care nu au avut parte de o experienţă de genul acesta?

Le spun să încerce şi să nu fie reticenţi numai când aud că: uite, se pleacă la mânăstire;  chiar dacă nu au tangenţă cu ceea ce înseamnă biserica, spiritualitatea sau  cu ceea ce înseamnă creştinismul în general, să nu fie reticenţi şi să nu privescă aşa, cu oarecare îndoială. Intrând într-un astfel de grup, avem multe de învăţat; e un îndemn pentru toţi, cu mic cu mare, să vină lângă noi şi să facem lucruri frumoase impreună. ” (Maria)

Image

 

Este primul contact pe care îl ai cu ASCOR-ul, spune-mi cum percepeai tu activităţile noastre înainte de acest pelerinaj?

„Nu prea le percepeam, nu prea înţelegeam cum ar arăta, aceasta era problema. Şi eram sceptic , nu mă gândeam ce ar putea face nişte tineri…chiar nu îmi imaginam. Bine, eram speriat de secte de tot felul şi am cercetat foarte mult asociaţia voastră până am făcut pasul acesta. Chiar am vrut să văd dovezi, m-am uitat la poze…

Şi ce ţi-a plăcut cel mai mult la acest pelerinaj?

Cel mai mult mi-a plăcut dragostea, dacă pot să zic aşa, între ghilimele, acea dragoste, ataşamentul şi sinceritatea oamenilor, privirea- ochii sunt căi către suflet nu? Şi cred că asta a contat cel mai mult astăzi.

Image

Spune-le ceva celor care nu au avut parte de o experienţă de genul acesta.

Le spun să încerce să caute  oameni mai puternici ca ei,  fiindcă o sa găsească cu siguranţă;  să încerce să caute modele şi să se roage la Dumnezeu în primul rând, pentru că numai aşa poţi să reuşeşti şi să găseşti ceea ce vrei să cauţi.

Eu asta am făcut. Am zis „Doamne, dă-mi să cunosc modele, să pot să mă inspir, să pot să văd modele vii, nu din cărţi şi din vieţile sfinţilor-(…) ei au fost foarte departe, dă-mi să văd oameni în carne şi oase”.Deci ce pot să îi îndemn este să încerce, să caute, să caute adevărul pentru că numai adevărul e important în viaţa aceasta.” (Cristian)

 

E prima dată pentru tine când vii într-un pelerinaj?

„Nu, am mai fost şi înainte, dar nu a fost atât de frumos, atât de deosebit. Am fost în pelerinaje cu biserica, dar nu au fost atât de mulţi tineri.

Ce a făcut ca acest să pelerinaj să fie „atât de deosebit” , după cum l-ai numit tu?

În primul rând, Părintele a avut răbdare cu noi, să ne explice tot ce e pe aici, pe la Cernica, ne-a vorbit şi de biserică şi de tradiţii şi de sfântul Calinic şi de Sfântul Cuvios Gheorghe, mâncarea a fost foarte bună, ciorba şi sărmăluţele…

Ca la mânăstire…

Şi prezenţa voastră, faptul că v-aţi închinat înainte de masă, după masă, nu s-au auzit cuvinte obscene sau jignitoare, nu s-au auzit bârfe sau să se vorbească de rău pe cineva. Iarăşi la rugăciune lumea a avut răbdare şi a fost foarte bine organizat.

De unde ai auzit de pelerinajul acesta?

Am rugat-o pe sora mea să-mi spună în cazul în care aude de pelerinaje sau de conferinţe ortodoxe că vreau să ma duc şi eu neaparat. În timpul liber, decât să ma duc la o discotecă sau într-un club prefer să merg într-un pelerinaj.

Image

De ASCOR ai mai auzit până acum?

Auzisem, dar chiar nu ştiam cum se traduce, că e Asociaţia Studenţilor Creştini Ortodocşi Români. Ulterior am auzit, de marţi, când a fost conferinţa cu Părintele Nechifor Horia (marţi, 9 aprilie 2012).

Care a fost momentul de azi care ţi-a plăcut cel mai mult? A fost ceva anume ce ţi-a rămas în suflet?

Da. Când am citit acatistul Sfântului Calinic, iar la sfârşit am văzut că se cânta şi „Cuvine-se cu adevărat” şi „Preasfântă Născătoare de Dumnezeu”, apoi s-au adus laude Sfântului Ştefan cel Mare, adică au fost luaţi aproape toţi Sfinţii la rând şi chiar mă uitam că nu vă plictiseaţi şi cu plăcere făceaţi lucrul  acesta nu din obligaţii şi am rămas plăcut surprins, n-am mai întâlnit. Nu mă gândeam că mai există aşa ceva, ma gândeam că sunt grupuleţe mici de tineri care să ştiu să se distreze frumos.

Transmite-le ceva celor care nu au participat la un pelerinaj de genul acesta.

E diferit faţă de plăcerile deşarte pe care le oferă o ieşire într-un club sau o ieşire la ştrand, o ieşire la mare, e şi aici un fel de plăcere dar nu e una bună, e una înşelătoare şi nu durează mult. Eu unul am simţit cum pelerinajul ăsta m-a zidit sufleteşte şi simt cum îmi dă puteri, adică atunci când o sa am o ispită, un moment de incercare, o supărare, clipele astea cu siguranţă or să mă întărească.

Eu îi indemn să vină, sincer(…), pentru că o să simtă cum lucrează Dumnezeu în inima lor, o să simtă cum prind puteri, o sa fie ceva diferit faţă de cum a fost înainte.

E ceva ce nu ţi-a plăcut?

Nu, nu, nu, chiar nu am întâlnit nimic care să nu imi placă. Dacă o fi fost ceva a trecut foarte repede, nu i-am dat atenţie. Eu de când am venit sunt uimit, adică parcă sunt într-un fel de euforie aşa, nu ştiu cum să îi spun. ” (Florin)

Image

Acest articol a fost publicat în PELERINAJE - INTRUNIRI - EXCURSII. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.