Demența digitală – un articol despre pericolul dinaintea ochilor noștri

Suntem nevoiți să ne limităm ieșirile din casă și întâlnirile cu cei dragi. Ciudat lucru! Deși avem nenumărate facilități în această „detenție”, ne roade ceva și nu suntem mulțumiți. Spre deosebire de cei care  au fost închiși pe nedrept în pușcăriile comuniste și erau supuși la torturi, noi ne torturăm singuri mintea.

Cum adică, ne torturăm de bunăvoie?

Da, pur și simplu credem că online-ul este o lume alternativă, sigură și fără limite numai bună de înlocuit viața reală. Dar consecințele ei sunt schingiuirea minții noastre și implicit a propriei persoane.

Consecințele acestei evadări cu note obsesiv-compulsive prin digital:

  1. Devenim superficiali – pentru că petrecem pe o pagină de net între 19 și 27 de secunde (la care se adaugă încă 4,4 secunde dacă pagina are cu 100 de cuvinte mai mult decât de obicei) ceea ce e insuficient pentru o lectură de adâncime (deep reading)
  2. Ne afectează gândirea – mai mult multitasking, înseamnă gândire mai puțin profundă, capacitate mai redusă de a trata o problemă și a o rezolva printr-un raționament, mai puțină reflecție asupra unui singur aspect
  3. Ne sărăcim limbajul – Vocabularul televizual și al conținutului de video pe net are în medie 600 de cuvinte de bază pe care le folosește zilnic. În comparație, o persoană cultivată are un vocabular de 30.000 de cuvinte. Asta înseamnă că se ajunge la o sărăcire a limbajului celor care sunt consumatori frecvenți de astfel de conținut.
  4. Avem atenția fragmentată – de la felul în care navigăm folosind mai multe taburi, până la întreruperea constantă a activității offline prin notificări, mesaje și apeluri care par să nu poată suferi amânare.
  5. Avem nevoie nestăvilită de noutăți și de contact – chiar dacă lucrăm în fața display-ului, ne oprim des să ne verificăm mesajele și mailurile, chiar dacă primim notificări, ne verificăm aplicațiile și de câteva zeci de ori pe oră. Și dacă nu primim mesaje sau comentarii, trimitem noi un mesaj sau postăm doar pentru a fi în centrul atenției mediatice
  6. Diminuează autocontrolul – expunerea în fața ecranului inhibă activitatea lobului prefrontal care e responsabil de procesele gândirii superioare (voință, motivație, autocontrol) suntem tot mai incapabili să ignorăm ce e irelevant și să ne concentrăm asupra unei sarcini
  7. Duce la apariția stresului și depresiei – Cu cât stăm mai mult pe facebook cu atât devenim mai depresivi (mai ales dacă suntem utilizatori pasivi, dar și cei activi, de asemenea);

„Iar stresul cronic provocat de lipsa de control asupra propriei vieți declanșează: o imunitate scăzută, tulburări hormonale, dificultăți digestive, slăbirea musculaturii, probleme cardiace și circulatorii” (Demența digitală, p. 230)

  1. Deformează și influențează în rău realitatea – prin prezentarea într-un stil exagerat de către mass-media a știrilor cu caracter negativ, credem că lumea e mai nesigură decât în realitate. Youtube folosește un algoritm prin care îți recomandă următorul videoclip în așa fel încât acesta să fie cu o unitate mai radical decât cel vizionat. Astfel, de la jogging, ajungi la ultramaraton.

Dar și celelalte platforme de streaming sau de conținut video au efecte negative. S-a descoperit că „un consum frecvent de clipuri video, influențează negativ relațiile sociale” (Demența digitală, p.101)

  1. Duce la insomnie – prin folosirea lor de dimineață până seara și mai ales seara. Toți dormim mai puțin pentru a sta până târziu mai ales pe smartphone, dar nu știm că „lipsa cronică de somn se corelează pozitiv cu o scădere a speranței de viață”

„este o greșeală să credem că somnul insuficient provoacă doar o oboseală pe termen scurt. Pe termen lung, somnul duce la o imunitate scăzută și astfel la apariția bolilor infecțioase și a cancerului. În plus crește riscul apariției unor boli cardiovasculare, a obezității și a diabetului”. (Demența digitală, p.228)

Read Schuchardt (profesor de ecologie media – adică impactul mediilor de comunicare asupra vieții de zi cu zi) afirmă că smartphone-ul e ca rugăciunea pentru un credincios, seara e ultimul lucru pe care stăm înainte de somn și imediat după trezire apelăm la el.

„Să nu lăsăm mediile digitale să ne însoțească de dimineață până seara și din leagăn până în mormânt.” (Demența digitală, p.227)

Caracterul virtual al contactelor sau al întâlnirilor creează de fapt, alte distanțe.

„Faptul că nu trebuie să așteptăm ne face să câștigăm timp, dar ne privează totodată de beneficiile psihologice și spirituale ale așteptării, care sunt: răbdarea, dorirea mai aprinsă, sporirea bucuriei și intensificarea sentimentelor pe care le trezesc o satisfacere a dorințelor care nu se produce pe dată. Bucuria pe care o ai când ajungi în vârful muntelui cu greu, nu se compară cu sentimentul pe care îl ai când ai ajuns acolo cu elicopterul.” (Captivi în internet, p.91)

În această perioadă de izolare trebuie să profităm cât mai mult de prezența oamenilor din jurul nostru față de care avem o comunicare imediată de tehnologiile media :

„Ne obișnuim relativ repede cu aproape orice pune în mișcare centrii fericirii. Cea mai importantă excepție: alți oameni. Un zâmbet, discuțiile plăcute, un prânz luat împreună, o mică activitate împreună: acesta este combustibilul care ne aduce împliniri în viață. O cină cu trei prieteni ne face mult mai fericiți și ne aduce mult mai mult decât 300 de contacte virtuale pe Facebook” (Demența digitală, p.282)

Sfatul neurocercetătorului și psihiatrului german, Manfred Spitzer este acesta : „evitați mediile digitale. Așa cum am arătat aici, acestea ne îngrașă, ne îndobitocesc, ne cresc agresivitatea, ne izolează, ne îmbolnăvesc, și ne fac nefericiți. În cazul copiilor, limitați doza căci este singura metodă ce poate avea efecte pozitive. Fiecare zi în care un copil nu a folosit mediile digitale, e o zi câștigată.” (Demența digitală, p.282)

Principii de reglare pentru cazuri puțin grave de dependență media:

  1. Întreruperi ale folosirii lor 

„Cei care din motive profesionale, mai ales, nu-și pot permite întreruperi lungi, sunt sfătuiți să facă întreruperi scurte, dar regulate, de cel puțin cinci zile, sistând în acest timp, în mod radical, toate formele de conectare. (Captivi în internet, p.304)

  1. Abținerea de la folosirea dispozitivelor media care nu sunt în mod real indispensabile

„Sunt destule familii care trăiesc foarte bine fără televizor. Se poate trăi ușor și fără Facebook sau Twitter” (idem, p.305)

  1. Relativizarea locului și importanței dispozitivelor media

„Toate aceste media nu trebuie să fie decât instrumente care servesc la transmiterea unui conținut mult mai important, care poate fi transmis și într-un alt mod, mai profund și mai just, sau uneori, nici nu trebuie transmise…”

  1. Rezistența la presiune socială și economică

Să rezistăm în fața tendinței de a ne lua ultimul gadget și să ne amintim că „dezvoltarea noilor media și conținutul acestora este administrată de comercianți, iar utilizatorii nu sunt decât simple mijloace de generare de profit”

  1. Să ne folosim de filtre 

Modul „Nu deranjați” care blochează mesaje, notificări și apeluri de la anumite persoane după o anumită oră.

Să folosim agregatoare de știri pentru a nu ne pierde vremea navigând ore întregi pe net.

  1. Să nu admitem o conectare permanentă 

Pe telefon să folosim funcția de confort digital, balanță digitală ale sistemului Android sau Screen Time pentru IOS sau alte aplicații pentru a ne monitoriza și a restricționa timpul

  1. Să administrăm bine timpul și ritmul de conectare

Să prioritizăm activități individuale (lectura, sport) sau colective (discuții în familie sau cu prietenii) față de activități digitale: statul pe net, privitul la filme, emisiuni, seriale etc., rețelele de socializare și jocurile.

  1. Să administrăm cu discernământ conținutul acestor media

Putem folosi agregatoare de știri pentru PC, tabletă și smartphone.

Putem să dezactivăm notificările instante pentru aplicații (chiar și setarea vezi mai întâi pe Facebook- dacă ne e indispensabil pentru grupurile de muncă sau de școală)

Putem folosi extensii de browser sau browsere pentru mobil care blochează reclamele și cookie-urile (Adblock, Ghostery)

  1. Să redescoperim virtuțile discreții 

Virtuțile intimității, interiorității, chiar ale tainei persoanei, nu se pot cultiva dacă vrem să fim 100% transparenți, nepăstrând viața personală doar pentru persoana noastră, și împărtășind-o public pe rețelele de socializare

  1. Să redescoperim adevărata prietenie

„Prietenia nu se naște printr-un singur clic de buton și nu se păstrează prin memoria unei aplicații software”. Prietenia nu ține de cantitate ci de calitate.

  1. În redactarea mesajelor să ținem seama de faptul că ne adresăm unei persoane

Prin mesaj e important să redăm respect față de persoană, căldură umană.

  1. Să facem lucrurile pe îndelete

Jean Claude Larchet, doctor în teologie, filosofie și renumit patrolog francez ne recomandă următoarele elemente ce țin de profilaxia spirituală (duhovnicească) :

  1. Să practicăm postul și când e vorba de noile media

În țările ortodoxe, în mod tradițional, în vremea postului creștinii obișnuiesc să nu se ducă la teatru sau la concerte și nu se uită decât arareori la televizor. Rațiunea unei asemenea înfrânări nu este doar simpla înfrânare de la plăceri mondene, ci dorința de a se desprinde din strânsoarea unei rutine și, eliberați de ea, să se dedice unei activități mai elevate

    O asemenea înțelegere a postului arată că se poate posti și când e vorba de folosirea noilor media, prin limitarea și prin controlul ei, pentru ca libertatea astfel dobândită să fie închinată îngrijirii duhovnicești de sine, de aproapele și legăturii cu Dumnezeu. 

    Un astfel de post poate fi abținerea deplină, pentru un timp mai lung sau mai scurt, dinainte stabilit, sau impunerea de restricții în ceea ce privește modul (alegerea strictă a emisiunii de televiziune, a site-urilor și a navigării pe Internet) și durata de folosire.

  1. Să ne stăpânim pornirile, dorințele și pasiunile/patimile

Atât terapia cât și profilaxia spirituală implică dobândirea unei stăpâniri a pornirilor care conduc la folosirea noilor media oriunde și oricând.

    Ambele implică un efort pentru împuținarea dorințelor și slăbirea pasiunilor/ patimilor care sunt legate de ele și care determină o folosire a lor vătămătoare din punct de vedere moral și spiritual.

  1. Binefacerile smereniei

Ca să ne împotrivim exhibiționismului generalizat favorizat de noile media, care, după cum am văzut, este legat de ceea ce spiritualitatea numește filautie (sau iubire de sine), se cuvine să sporim în smerenie, prin care zădărnicim amăgirile și dezamăgirile născute din vanitate și mândrie și ne zidim cu adevărat întru iubirea de aproapele și de Dumnezeu

  1. Binefacerile tăcerii și ale singurătății

Vorbind numai ce trebuie și cât mai puțin, oferindu-și, prin închiderea aparatelor din jurul său, lungi perioade de tăcere, omul modern se poate regăsi pe sine, se poate face iarăși pe sine stăpân pe viața sa lăuntrică, se poate reclădi pe sine în liniștea din afară și pacea lăuntrică, poate descoperi sau redescoperi binefacerile meditației, ale contemplării și ale rugăciunii, toate aceste bogății și desfătări ale vieții spirituale, de care ne lipsesc cu desăvârșire împrăștierea în cele ale lumii și alipirea de ele. 

  1. Să ne facem iarăși timp pentru citit

Este important să ne întoarcem la citirea cărților tipărite, care ne este de mai mult folos decât citirea de cărți pe Internet.

În tradiția monastică răsăriteană, Sfântul Pahomie și Sfântul Vasile au inclus citirile duhovnicești în regulile lor mănăstirești de o manieră mai puțin strictă, dar socotindu-le ca un adaos de nelipsit al rugăciunii. Sfântul Ioan Casian, un alt dascăl al vieții mănăstirești, o recomandă de asemenea, iar Sfântul Ioan Gură de Aur subliniază că aceste citiri nu le sunt de folos numai călugărilor, ci toți ceilalți creștini, care trăiesc în lume, care au familie și munci de îndeplinit, au de asemenea mare nevoie de ele.

  1. Să ne păstrăm în mod ferm și riguros timpul de rugăciune

În această privință trebuie neapărat instituită o disciplină strictă, de la care să nu ne abatem nicidecum, păstrând cu sfințenie neatinsă de nimic altceva vremea rugăciunii, tăind orice contact cu orice ne-ar putea, tulburându-ne, să ne desprindă de ea.

Trebuie să ne deprindem săbii nu începem nimic care să nu poată fi încheiat în clipa în care a sosit vremea rugăciunii, sau să avem tăria să curmăm pe dată, într-o clipită, lucrul început.

  1. Să ținem seama de celălalt

Când e vorba de relațiile cu cei de lângă noi, atât de prețuite în creștinism, care, îndată după iubirea lui Dumnezeu, a așezat ca datorie și virtutea esențială iubirea de aproape, noile media, care, la prima vedere pare că le înlesnesc și le înmulțesc, de fapt le vatămă în diferite moduri: fie le împiedică – captându-l și izolându-l pe utilizatorul lor -, fie le sărăcesc, punând în locul relațiilor reale relații virtuale, sau în locul relațiilor pluridimensionale, relații unidimensionale (bazate doar pe text sau pe imagine), fie le falsifică – printr-o prezentare de sine înaintea celorlalți deformată (supraevaluare) sau mascată (prin folosirea de mesaje prescurtate, lipsite de un minimum de politețe, fie, din cauza lor, ele devin neatente și superficiale – prin dispersarea în activități sau comunicări paralele (multitasking).

  1. Revigorarea atenției

Necontenita respingere a ispitelor, a gândurilor străine, fie ele oricât de banale – și nu doar a gândurilor, ci și a închipuirilor de tot felul, a amintirilor, a dorințelor… -, unită cu străduința de a lua aminte numai și numai la cuvintele rugăciunii, aceasta este metoda negreșită prin care atenția se întărește într-atât, încât mintea și sufletul nostru capătă statornicie neclintită, iar puterile lor, o forță pe care nimic din afară nu o poate slăbi.“

Surse bibliografice și recomandări:

Captivi în internet de Jean Claude Larchet http://www.sophia.ro/carti-Captivi-%C3%AEn-Internet-Larchet-Jean-Claude-so-804.html

Demența digitală de Manfred Spitzer https://humanitas.ro/humanitas/carte/demen%C8%9Ba-digital%C4%83

Superficialii de Nicolas Carr https://www.elefant.ro/superficialii-efectele-internetului-asupra-creierului-uman_1391ed95-61b9-47cd-a181-ba0074aff916

Man Disconnected: How technology has sabotaged what it means to be male de Philip Zimbardo https://www.amazon.com/Man-Disconnected-technology-sabotaged-means-ebook/dp/B00RWKNB5W

Distracția care ne omoară de Neil Postman https://www.anacronic.ro/distractia-care-ne-omoara/

Efectele televizunii asupra minții umane de Virgiliu Gheorghe https://www.emag.ro/efectele-televiziunii-asupra-mintii-umane-virgiliu-gheorghe-9786069365106/pd/DY0V37BBM/

Resurse video (pentru cei care cartea nu e încă cel mai bun prieten)

Manfred Spitzer https://www.youtube.com/watch?v=Vxjm_EFJTqg

Read Schuchardt https://www.youtube.com/watch?v=rWwV-D67ces&list=LLfcRE2a5k9oVN3KcHH4vkvg&index=7&t=0s

Jean Claude Larchet https://www.youtube.com/watch?v=7YT5z_RyNj0&feature=emb_title

Aplicații de monitorizare a activității digitale:

https://www.youtube.com/watch?v=BacXAmS6DLQ pentru IOS

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.android.apps.wellbeing&hl=en_US pentru Android

Agregatoare de știri: 

https://www.feedly.com

https://www.flipboard.com

Filtru de reclame și cookie-uri 

Home

Filtru de reclame și cookie-uri 

Publicitate